De individuelle socialpædagogiske aktiviteter, som der er opstillet i udviklingsplanen, virkningsevalueres minimum hvert halve år, og hvis en forventet virkning udebliver optimeres aktiviteten (mere/bedre af det samme), - og/eller en ny form for aktivitet vælges.
Der sikres sammenhæng mellem de specifikke aktiviteter og de specifikke udviklingsmæssige virkninger, man ønsker at opnå, og jo flere positive virkninger (socialt som personlighedsmæssigt) den unge erfarer, jo mere øges sandsynligheden for, at denne kan indfri de resultater, som også den officielle handleplan har som mål for den samlede indsats.
Sammenhængen mellem den officielle handleplan og institutionens interne udviklingsplan underbygger og supplerer dermed hinanden.
Den virkningsevaluerede udviklingsplan kan endvidere være en decideret manual for den unges samlede daglige struktur, da der kan implementeres meget specifikke daglige aktiviteter i forhold til unge med fx ADHD eller svære spiseforstyrrelser.
Der er, i forhold til den unge selv, åbenhed omkring udviklingsplanen, for derigennem både at øge dennes engagement for egen udvikling, og for at han/hun bedre kan bringes forståelse for, at der altid er et formål med det vi sammen gør.